Herman Miller képviselet Magyarországon 1998 óta
Tel: +36 1 439 0303

Herman Miller a vásznon 1. rész

Herman Miller a vásznon 1. rész
október 3, 2016 Adrienne

Egyszer volt, hol nem volt West Michiganben egy üzletember, Herman Miller, aki segített a vejének, D.J. De Pree-nek megvásárolni a Michigan Star Furniture Company-t. De Pree hálája jeléül elnevezte a céget az apósa után… és így kezdődött a Herman Miller története.

A 20. század közepére a Herman Miller egyenlő lett a „modern” bútor fogalmával. Ennek az ikonikus amerikai márkának a designöröksége az olyan legendás tervezőkkel való együttműködés eredménye mint George Nelson, vagy a házaspár Charles és Ray Eames. Az azóta eltelt idő alatt a Herman Miller a világ legjobb tervezőivel dolgozott együtt, beleértve például Alexander Girard, Isamu Noguchi, Bill Stumpf, Don Chadwick, Ayse Birsel, Yves Béhar, és Doug Ball urakat. Az ő közreműködésükkel együtt a cég olyan termékeket alkotott, amelyek az irodai design klasszikusai közé emelkedtek.

Egy figyelemre méltó, ikonikus bútorokat tartalmazó kollekció nem csoda, hogy felkeltette a Hollywood-i filmiparban dolgozó dekoratőrök figyelmét. A lakberendezőként is tevékenykedő Charles és Ray Eames az ’50-es és a ’60-as években például több tucat film kapcsán nyújtottak tanácsot a díszlettervezőknek. Kettő ezek közül az 1953-as The Moon is Blue és az 1954-es Executive Suite. Mindkét filmben számtalan Eames és Herman Miller bútor szerepelt. Velük egyetemben a nézők a házaspár közeli barátainak (Eero Saarinen és Isamu Noguchi) munkásságait is láthatták. A filmiparban a kisebb költségvetésű projektektől a kasszasikert arató produkciókig a Herman Miller bútorok használata a következő hat évtizedben töretlenül folytatódott.

the-moon-is-blue
The Moon is Blue (1953) © United Artists/Otto Preminger Films

noguchi-table-and-eames-dkr-with-bikini-pad
A Noguchi asztal és az Eames DKR Bikini Pad szék

executive-suiteExecutive Suite (1954) © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

the-nelson-saucer-pendant-light-and-the-eames-circus-no-3-printA Nelson Saucer Pendant lámpa és az Eames Circus No. 3 nyomtatvány

Ahogyan a cég új, kreatív tervezőkkel dolgozott együtt, úgy maradtak a bútorok és a lámpák továbbra is szemet gyönyörködtetőek. Ezt nem csak a nyilvánosság gondolta így, de a Hollywoodban dolgozó tervezők is. A legutóbbi években az olyan tervezők mint Bill Stumpf és Yves Béhar megalkották a Herman Miller legnépszerűbb és legkeresettebb termékeit. Bill Stumpf nevéhez köthető az ergonomikus irodai székek arculatváltása is. Társával, Don Chadwick-kel karöltve teremtették meg a valaha készült legismertebb, legjobb irodai széket, amely aranyérmet szerzett az Industrial Designers Society of America and Business Week magazin „Az Évtized Design-ja” versenyén. Az Aeron szék számtalan mozifilm és sorozat díszletében kapott helyet, mint például: Bounce (2000), Casino Royale (2006), Entourage (2015), The Big Short (2016), Sicario (2015), The Big Bang Theory (2007-), Lie to Me (2009-2011) és a Suits (2011-).

casino-royaleCasino Royale (2006) © Columbia Pictures/Eon Productions


Az Aeron szék

Yves Béharra úgy tekinthetünk, mint a Herman Miller egyik legelőremutatóbb gondolkodású tervezőjére, akinek munkássága szimplán lélegzetelállító. A legismertebb alkotása kétségkívül a stílusos Sayl szék. Ez az innovatív szék, a futurisztikus esztétikájával, majdnem teljes mértékben (93%) újrahasznosítható, amely még inkább emeli a termék nívóját. Csakúgy, mint sok más Herman Miller kortárs irodai szék, a Sayl is hamar az iparág egyik ikonjává vált (a tervezőjével együtt). Mivel egy széleskörű konfigurációban és színválasztékban elérhető termékről beszélünk, így nem meglepő, hogy rengeteg sikeres és kiváló filmben találkozhattunk vele, úgy mint Az éhezők viadala: Futótűz (2013) és a Szilícium-völgy (2014-).

silicon-valleySilicon Valley (2014 – ) © HBO/Judgemental Films Inc.

the-sayl-chairA Sayl szék

A csodálatos képességekkel megáldott tervezők egyre növekvő névsora ellenére a Herman Miller örökségéhez hozzátartozik, hogy a legelső tervezők munkái azok, amelyek továbbra is a legkeresettebbek. George Nelson, illetve Charles és Ray Eames eredeti formatervei inspirálják a lakások, irodák, hotelek és mozifilmek berendezéseit, kialakítását szerte a világon. Az ő bútoraik túlszárnyalják a múlt évszázad közepén kialakult modern kategória fogalmát, hiszen a kortárs, új építésű belső terek és épületek arculatába is beleillenek, csakúgy, mint egy eklektikus 20. századi környezetbe. Ezek a darabok időtállóak. Minden este látjuk őket a legnépszerűbb sorozatokban, valamint a mozivásznakon is. Az U.N.C.L.E. embere (1964) c. filmtől a Mad Men (2007)-ig, és a Vasárnap New Yorkban (1963)-tól a Spectre: A fantom visszatér (2015)-ig.

Folytatjuk…

Forrás: https://www.seenonset.com/articles/15/herman-miller-on-screen